Pár tipů, aby se vaše dovolená v obytňáku obešla bez karambolů
Ačkoliv zima není milovníkům nezávislého cestování obdobím zapovězeným, stále platí, že hlavní sezonou karavanů a obytných vozů je léto. To se pomalu blíží, a proto jsme si pro vás připravili pár praktických tipů, aby se vaše dovolená nezadrhla kvůli podcenění maličkostí.
Pozor při parkování a manévrování, obytňák je větší a těžší než osobní auto
Většinu obytných vozů můžete bez obav řídit jen s řidičákem na auto. Jejich hmotnost totiž nepřesahuje 3,5 tuny. Nutno ale dodat, že vzhledem ke všem vymoženostem a komfortním udělátkům se této hranici budete limitně blížit. A to může ve srovnání s běžným osobákem představovat nárůst hmotnosti i o více než 100 % (naložená Fabia váží asi 1,5 t). Opatrnost je tak třeba při průjezdech prudkými zatáčkami. Při sjezdech doporučujeme více využívat brzdnou sílu motoru. Větší rezervy si nechávejte také při předjíždění a zařazování do pruhu.
Samostatnou kapitolou je pak parkování. I když si při (podélném) parkování počínáte s chirurgickou přesností a třeba jste i na svůj um náležitě hrdí, zvažte, zda není vhodnější parkovat s předvídavostí, tj. na místech, ze kterých nebudete muset vyjíždět na třiadvacetkrát. Mnohdy bude vhodnější na parkovací místo zacouvat, jinak hrozí, že třeba vůbec nevyjedete. Ačkoliv se u moderních obytných aut můžeme těšit na vymoženosti, které známe z osobních aut (např. parkovací asistenty a kamery), nestyďte se požádat svoji družku (anebo druha?), aby vám při couvání ukazoval(a).
Posuňte svoji předvídavost o level výš tím, že se na frekventovaná místa (např. parkoviště supermarketů) vydáte v době mimo špičku. Okolní řidiči mohou, ale nemusí, být vůči vám ohleduplní a mohou vám obytňák obskládat tak, že budete vyjíždět v lepším případě na těch zmíněných třiadvacetkrát.
Pozor na podmáčená místa
A pak je tu ještě jedna důležitá rada související s parkováním. Budeme se opakovat, ale obytné auto váží tři a půl tuny, a má tedy mnohem větší tendenci zapadnout. Na podmáčeném podloží se vám to může stát i na rovince, o nějakém svahu ani nemluvě. Pokud si nejste jistí, parkovací terén rekognoskujte, klidně i třeba větví.
Pozor při tankování
Tankujte raději dříve než později, ideálně před tím, než se vám rozsvítí rezerva. Jednak je v zahraničí četnost čerpacích stanic leckdy nižší než v ČR. Kromě toho navíc existuje teoretické riziko, že se díky rozměrům auta pod stojan prostě nevejdete (byť to se týká především menších vesnických pump u pak těch u obchodních center).
U patrových a podzemních parkovacích domů pozor (hlavně) na výšku
Při parkování v parkovacích domech si budete muset počínat s velkou opatrností a do otáček si pořádně najíždět. I kdyby vám to takříkajíc nevyšlo (což se málokdy stane), většinou postačí si k velké radosti ostatních řidičů (ale vem je čert!) couvnout a pokusit se o průnik terénu napodruhé. Tady se za chyby většinou neplatí. Potenciální fatálkou – a tady fakt pozor – ale může být ignorování max. přípustné výšky auta. Co se stane, když s luxusním obytným autem Bürstner Lyseo s výškou 299 cm najedete do místa, kde je povoleno pouze 250 cm, asi nemusíme dlouze popisovat. Zvlášť pokud nemáte žádné předchozí zkušenosti třeba s dodávkou, doporučujeme si výšku auta zapsat a umístit ji viditelně na přístrojovou desku, na volant apod.
Při průjezdu pod mosty, akvadukty apod. patrně problém nebude, ale i tady raději opatrně. Míst s maximálním povolenou výškou pod tři metry také není úplné minimum.
Spaní během jízdy zakázáno
Dát si během dálniční jízdy šlofíka (samozřejmě se nebavíme o řidiči) se vyloženě nabízí, ale pozor. Není to povolené, což znamená, že vám hrozí vysoké pokuty. Hlavně se ale zbytečně vystavujete riziku. Asi nemusíme dlouze elaborovat o tom, co se s nepřipoutanou posádkou stane při případném nárazu. A nebezpečná mohou být i prudká brzdění, ke kterým navíc ani nemusí dojít vaší vinou.
Využívejte stellplatzy
Stání a nocování v obytném autě mimo kemp nedoporučujeme. S velkou pravděpodobností půjde o přestupek, za který vám mohou hrozit nezanedbatelné pokuty. Navíc se zbytečně stáváte snadnou kořistí všiváků, kteří zejména na dálnicích řádí v počtech ne nehojných. Když už by náhodou nebyla jiná možnost (např. kvůli indispozici jediného řidiče), pokuste se „uklidit“ ideálně někde k okresní cestě s malým provozem, a tedy i malou pravděpodobností výskytu iniciativních spořádaných občanů, jejichž oblíbenou kratochvílí je provolávání městské policie (i v tomto případě ale doporučujeme, aby alespoň jedna osoba zůstala vzhůru).
To je ale jen krajní řešení. Mnohem vhodnější je využívání tzv. stellplatzů, tj. míst, kde s obytným autem lze stát i přes noc. Jejich vybavenost a čistota se samozřejmě liší. Existují ale i takové, kde máte k dispozici plně vybavené a čisté sociální zařízení a sprchy plus případně další infrastrukturu, kterou provozovatelé obytných aut potřebují. Ceny se mohou velice lišit. Někdy stání pořídíte i za 4 eura, jinde po vás mohou chtít desetinásobek. Cena je často, ale ne vždy, přímo úměrná kvalitě služeb. Nejlepší je při výběru stellplatzu využívat mobilní aplikace, příp. web, a číst si alespoň zběžně recenze.
Voda je životodárná tekutina, ale často jí tolik nepotřebujete
Nepřevážejte zbytečně desítky litrů čisté vody. Tu si můžete snadno dočerpat v cílové destinaci. Nejde jen o zbytečné kilogramy, kvůli kterým roste spotřeba a snižuje se manévrovatelnost vozu. Kvůli přebytečným desítkám kilogramů můžete zbytečně překročit povolenou hmotnost 3,5 t, pro jejíž kočírování máte řidičák. A pokud sednete za volant obytňáku vážícího 3,55 tuny, v podstatě řídíte „bez papírů“ náklaďák.
Nezávislé cestování je nádherné. Na cesty si s sebou ale přibalte i ostražitost
Povšechně vzato, na rajzování obytňákem po Evropě nic není. Je nesmyslné být zbytečně paranoidní. Zároveň se ale nezbavujte ostražitosti, zejména pokud obytný vůz řídíte poprvé. S velkou pravděpodobností se při návratu z dovolenkových toulek nad obsahem tohoto článku jen pousmějete. Ale dokud nejste zpět v české kotlině, budeme rádi, když jej vezmete alespoň trochu vážně. Ne, že bychom se chtěli chlubit. Ale s velkou pravděpodobností máme zkušeností s obytnými auty trochu více než vy.
Vlastní obytňák, nebo ten z půjčovny?
Pokud máte vlastní obytné auto, považujte se za šťastné. Zároveň ale nezoufejte, pokud jeho majiteli nejste. Existují renomované půjčovny, kde vám obytňák rádi za skvělých podmínek zapůjčí. Pokud se na toulky nevydáváte každý měsíc, jde vlastně o vhodnější řešení. Zcela vám totiž odpadají starosti související se servisem auta, se sjednáváním pojištění, neřešíte ztrátu hodnoty auta atd. Prostě jen přijdete, sednete a jedete.