Dálniční známky v roce 2019
Ne, že by česká kotlina nenabízela skvělé příležitosti ke trávení dovolené. Pravdou ale je, že jsme přece jen malá země a rozšířit si jednou za čas obzory v zahraničí, je rozhodně skvělý nápad. Ať už se vydáte do prověřených a populárních destinací, či zamíříte na místa, která většina z nás nezná, s velkou pravděpodobností budete více méně muset využít zpoplatněné dálnice. Při troše plánování ale z vaší peněženky nemusí zmizet závratné částky. Poradíme, jak na to.
Dálniční známka – Slovensko
V Česku stojí roční dálniční známka pro vozidla do 3,5 tuny (tj. i pro velkou většinu obytných vozů) již několik let 1500 Kč. Slovenská dálniční známka je nepatrně levnější. To je ale pravděpodobně dáno podstatně kratší dálniční sítí. Každopádně roční viněta vyjde na 50 eur, měsíční stojí 14 eur a za 10denní dálniční známku zaplatíte 10 eur. Pokud plánujete delší přejezd např. do Tater či dále na východ, určitě doporučujeme dálniční známku koupit. Jestli ale pouze přejíždíte do Bratislavy a dále pokračujete do Rakouska či Maďarska, viněta nemusí být nezbytně nutná. Do Bratislavy se jede po staré cestě od Holíče přes Malacky poměrně dobře. Čeká vás samozřejmě průjezd několika městy a vesnicemi. Celková časová úspora ale není až tak ohromující. Pro vozidla nad 3,5 tuny mají Slováci stejně jako ČR zavedený systém placení mýta. To vás ale s velkou pravděpodobností trápit nebude.
Slovenská roční dálniční známka platí 13 měsíců, od 1.1. daného roku do 31.1. následujícího roku. Pro srovnání česká roční známka platí hned 14 měsíců od prosince předchozího roku, celý následující rok a ještě leden v měsíci, který dále následuje. Dálniční známka pro rok 2018 tak platí od 1.12. 2017 do 31.1. 2019.
Dálniční známky – Rakousko
V Rakousku se nacházelo již v roce 2010 přes 1700 km dálnic, zatímco v ČR jsme ještě v roce 2017 disponovali pouze asi 1200 km. Z tohoto pohledu je patrně ospravedlnitelná vyšší cena rakouské dálniční známky – roční vás vyjde na 89,2 eur, 10denní stojí 9,8 eur. Zcela nepotěší, že naši sousedé vůbec nenabízejí oblíbenou 14denní či měsíční verzi. Pokud tedy plánujete projíždět Rakouskem v oblíbeném rozmezí 11-14 dní, nemáte jinou možnost, než si koupit dvě desetidenní dálniční známky (dohromady 19,6 eur). Alternativou je ještě dvouměsíční viněta, která vyjde na 26,8 eur. V Rakousku je dále zpoplatněn průjezd některými průsmyky a tunely, např. za jeden průjezd známým Brennerským průsmykem zaplatíte 9,5 eur.
Pokud je pro vás Rakousko tranzitní zemí (nejspíš do Itálie), bez dálniční známky se v podstatě neobejdete (což si patrně místní zákonodárci uvědomují). Schválně si např. v oblíbené navigaci Waze (či jinde) porovnejte čas cesty se zadanou rakouskou dálniční známkou a bez ní (údaj se vám ukáže ještě dříve než trasa samotná a aplikace vám sama nabídne přidání rakouské dálniční známky). Časová úspora se bude pohybovat od 90 minut výše, dost možná se vyšplhá i ke třem hodinám, nehledě na jízdní diskomfort způsobený nespočtem zákrut a rychlostních omezení. Takže pokud cesta není vyloženě vaším cílem, rakouskou dálniční známku bude nezbytné koupit (lze na hranicích).
Dálniční známka je v roce 2019 vyžadována také v Maďarsku
Ať už míříte do tolik oblíbeného Chorvatska, k Balatonu, či kamkoliv jinam, přijde vhod maďarská dálniční známka. 10denní varianta stojí cca 290 Kč (tedy více než v Rakousku). Měsíční vyjde na necelé čtyři stovky, zatímco za roční chtějí ne úplně libových 3500 Kč.
Většina zemí vybírá mýto
S dálničními známkami se dále setkáme ve Slovinsku, Švýcarsku, Bulharsku, Rumunsku a v Moldávii. Ostatní země vás zkasírují prostřednictvím mýta. V Německu se zatím po dálnicích jezdí zdarma. Na říjen 2020 je nicméně naplánováno zpoplatnění autobahnu s tím, že výše poplatku bude výrazně záviset na typu auta a především jeho emisní kategorii.
Skvělou možností, jak ušetřit, je minibus
Pokud vás cestuje třeba šest, do jednoho auta se nenaskládáte (podle zákona ani nemůžete). Budete tedy muset jet dvěma, což znamená dvojnásobné náklady na palivo i na dálniční známky (příp. průjezdy tunely apod.). Alternativou je cesta v jednom minibusu, který pojme i 9 cestujících a který můžete bez obav řídit s „béčkovým“ řidičákem (hmotnost do 3,5 t). Náklady spojené s dopravou tak platíte jen jednou. Navíc jste všichni pohromadě, takže vám cesta jistě rychleji uběhne.
Pokud minibus nevlastníte, vůbec to nevadí. Můžete si jej za výhodných podmínek zapůjčit – na pár dní i třeba na měsíc. K dispozici je několik verzí vozu, vybrat si můžete i mezi automatickou a manuální převodovkou.